Recenze: Stray

Mají svou hlavu, jsou nevděčné, dělají si, co chtějí, a pokud vám dávají najevo svou náklonnost, tak jen proto, že je krmíte. Ne, řeč není výjimečně o dětech, ale o kočkách! V případě, že se vám tyhle mňoukající potvory protiví, měli byste jim dát šanci alespoň v nové hře od BlueTwelve Studio, Stray. Věřte mi, nebudete litovat!


“I’m not sure why I like cats so much. I mean, they’re really cute obviously. They are both wild and domestic at the same time.” – Michael Showalter

Jak už název napovídá, hra se zaměřuje na příběh zatoulané kočky, která při dovádění se svými kočičími přáteli sklouzne do útrob polozapomenutého světa, kde nesvítí slunce ani nežijí živé bytosti. Ba co víc, jedinými obyvateli jsou polidštění roboti a potvory, které připomínají přerostlá klíšťata!

Vaším hlavním úkolem pak bude, logicky, vyškrábat se zpátky za modrou oblohou a zelenou trávou. Než se však tak stane, budete muset překonat hezkou nálož dobře vymyšlených puzzlů, spřátelit se s malým robůtkem, který vám bude dělat na cestě společníka, a vytáhnout z bryndy několik robotických podivínů.

CO SE POVEDLO

  • jednoduchý příběh, který i přesto dokáže vtáhnout
  • originální nápad s kočkou v hlavní roli
  • neokoukané adventurní prvky
  • estetické prostředí cyberpunkového světa

CO SE NEPOVEDLO

  • občasné problémy s ovládáním
  • až příliš snadné puzzly

SVĚT ZA KTERÝ BY SE NESTYDĚL ANI CYBERPUNK 2077

Přímočarému a jednoduchému příběhu velice pomáhá grafika a celková atmosféra. Krásně nasvícené scény, barevnost a perfektní hudba s propracovanými zvuky prostředí (doporučuji hrát na 7.1 sluchátkách) vás vcucne a jen těžko se vám bude opouštět – nikoli však proto, že byste se hnali dál za příběhem, ale jednoduše z toho důvodu, že se vám z jednotlivých lokací nebude chtít odcházet. Těch navíc za poměrně krátkou herní dobu navštívíte opravdu hodně – například neonové město, stoky či vězení.

BEZ ZBYTEČNÉHO MŇOUKÁNÍ

Stray je hra, která jde proti mohutné vlně open worldů, nekonečných dialogů a vedlejších úkolů, které bývají tak nudné, že je děláte jen z toho důvodu, že vám za ně cinkne odměna. V průběhu celé hry na vás promluví pouze pár robotů, kteří vám dají jasné instrukce, a vy je bez zbytečných keců (mňouků) provedete, jak nejlépe dovedete.

To však neznamená, že byste v jednotlivých kapitolách příběhu neměli co dělat! Pokud se vám někde zalíbí, můžete si pobíhat a skákat po střechách, lovit ztracené hudební stránky, hledat vzpomínky spřáteleného robůtka nebo si najít klidné místo a zdřímnout si, doslova. Čímž se vám i zdvojnásobí průměrná herní doba z 3 na cca 6 hodin.

SKÁKAČKY, NAHÁNĚČKY I HÁDANKY

To, co dělá Stray opravdu zábavnou hrou, je její schopnost střídat klidné a akční sekvence. V jednom okamžiku si tak v klidu skáčete po trubkách, v dalším utíkáte před masožravými bakteriemi a o pár chvil později se snažíte vyřešit záhadu tajemných dveří. Tempo hry je díky tomu krásně dynamické, nikde se nemáte šanci zaseknout a začít se nudit.

Ačkoli na jednu stranu chápu, že tvůrci nejspíš nechtěli své fanoušky trápit složitými hádankami, na druhou stranu si říkám, že bych právě v těchto pasážích větší výzvu uvítala. Puzzly jsou ve Stray totiž tak jednoduché, že je vyřešíte snad i kdybyste nechtěli. Nic náročného rovněž nečekejte ani v kontaktu s nepřáteli, kteří jsou zde mnohem víc proto, aby zpestřili hratelnost, než aby vám způsobili sebemenší špetku frustrace.

SHRNUTÍ

Stray je hříčka, jež dokazuje, že i ve světě plném nesmyslných dialogů a zbytečně dlouhých příběhů dokáže uspět přímočará herní jednohubka, kterou požvýkáte s přehledem za tři hodiny, ale strávíte v ní klidně deset, protože se vám nebude chtít opustit tamní svět.

Ačkoli bych osobně ocenila trochu těžší úroveň hádanek a možná i větší výzvu v konfrontaci s nepřáteli, nemění to nic na tom, že Stray je za dlouhou dobu originální a živá hra, kterou vás prostě bude bavit hrát.

HODNOCENÍ: 8/10
  • Vývojáři: BlueTwelve Studio
  • Vydavatel: Annapurna Interactive
  • Žánr: Příběhová adventura
  • Datum vydání: 19. 7. 2022
  • Platformy: PS4/PS5, PC