Recenze: Spiritfarer

Nevím, jestli je to tím, že stárnu, ale čím dál častěji se mi stává, že mě za srdce chytne maličkost jako Journey nebo Brothers: A Tale of Two Sons, než dlouho očekávané AAA hry typu Cyberpunk. Ať je však pravý důvod jakýkoli, Spiritfarer se stal týdenní kapitolou mého života, na kterou budu ještě dlouho vzpomínat…


Poprat se se ztrátou blízkého člověka není vůbec snadné. Své o tom ví i vývojáři z Thunder Lotus Games, kteří hledali způsob, jak se vypořádat s nezvratným osudem svých blízkých. Výsledkem jejich hledání se stal nakonec počin v podobě hry Spiritfarer, skrz kterého mohli ukonejšit svá zraněná srdce a najít v duši dlouho ztracený klid.

CO SE POVEDLO

  • Krásný svět doplňuje ještě krásnější hudba
  • Příběhy postav jsou skvěle napsané a umí vás vtáhnout do děje
  • Příjemné množství aktivit, které vás jednoduše baví dělat
  • Poklidné tempo, které hráče učí, že i „cesta může být cíl“

CO SE NEPOVEDLO

  • Pointa eventů nenabízí žádnou kreativitu

POSLÁNÍ, KTERÉ NENÍ PRO KAŽDÉHO

Spiritfarer odkazuje svým motivem k postavě mytického převozníka Charóna. Bytosti, která si za převoz do říše mrtvých účtuje zlaté mince. Ten však nyní odchází na věčný odpočinek a je na čase, aby svůj úkol předal někomu dalšímu.

Přesněji někomu jménem Stella. Než ji Charón sám opustí a vydá se do místa zvaného Everdoor, předá jí na uvítanou malou loďku od žraloka Alberta a Věčné světlo, které dívence propůjčuje zázračné schopnosti.

POMOC ZBLOUDILÝM DUŠÍM

Hlavním úkolem Stelly a jejího kocoura Narcise je pomoci nešťastným duším k poklidnému odchodu. Za tímto potenciálně jednoduchým úkolem se však skrývá celá řada háčků. Každá duše, která je ve hře stylizována do podoby zvířete, má svou unikátní povahu, a najít to, po čem její srdce prahne, nebývá vždy úplně snadné.

Jednomu chutnají dezerty, další je alergický na laktózu a třetí nesnáší maso. Každý potřebuje svůj vlastní domov a samozřejmě speciální zacházení.

Starostí o pohodlí a naplněný žaludek však vaše práce teprve začíná. Každá duše má svou unikátní vnitřní touhu, kterou potřebuje naplnit ještě předtím, než se rozhodne vyplout na svou poslední výpravu.

Na oplátku vás ale naučí pracovat s užitečným zařízením a zprostředkuje přístup k materiálu, který potřebujete pro vylepšení své lodě.

LOVENÍ BLESKŮ A BOJ S GIGANTICKÝM HADEM

Jak jsem již naznačila výše, sběr materiálu je nedílnou součástí celé hry. Díky nim si totiž můžete postavit například pilu, která bude produkovat dřevěné desky, z kterých postavíte ovocný sad, na kterém budete pěstovat broskve, z kterých poté upečete ovocný koláč a uděláte tak nevýslovnou radost jedné z postav. Ano, přesně tímto způsobem totiž Spiritfarer funguje.

Některé materiály, jako je dřevo a drahé kovy, najdete na běžných místech, ty speciální na vás však budou čekat v bouřkovém mraku nebo meteorickém roji, čímž se pomalu, ale jistě dostávám k akčnější stránce hry.

K tomu, abyste si ulovili pěkných pár meteoritů nebo blesků se totiž budete muset pustit do zběsilého skákání. Musím napsat, že krátké zpestření od jinak pozvolného tempa celé hry je příjemné a po většinu času i baví. Zamrzí jedině fakt, že se jedná vesměs o jednu a tu samou aktivitu a není v ní špetka kreativity.

O něco lépe si pak vede „boj“ s gigantickým hadem, kde musíte přemýšlet nad správně načasovanými skoky. Ani v tomto případě však nečekejte tuhý souboj, u kterého byste si zmrzačili prsty. Stejně jako předchozí aktivita, i tady se jedná více méně o zpestření jinak mírumilovné hry.

MŮJ DŮM – MŮJ HRAD

Na lodi strávíte podstatnou část herní doby. Nejen kvůli tomu, že se jedná o jediný dostupný dopravní prostředek, s kterým se můžete dostat z bodu A do bodu B, ale také proto, že zde zpracováváte sesbíraný materiál, pěstujete ovoce a zeleninu, vaříte, šijete a vylepšujete domečky aktuálně přítomných postav.

Zásadnější vylepšení, jako je velikost lodi, prorážeč ledu nebo kamene, pak najdete u žraloka Alberta, který vám za nemalé množství tamní měny poskytne vše, co zrovna potřebujete.

V průběhu cestování navíc objevíte několik vychytávek, které vám život na lodi ještě více zpříjemní.

Jakmile jednou odkryjete dostatečný kus mapy, objevíte například možnost rychlejšího cestování pomocí lachtaního autobusu. Povedené jsou ale i obří želvy, na kterých můžete pěstovat jinak těžko dostupný materiál.

LOUČENÍ, KTERÉ BOLÍ A LÉČÍ ZÁROVEŇ

Dříve nebo později se čas členů vaší posádky naplní a na vás zbyde jediný úkol – vyplout s nimi na poslední cestu.

Je až kouzelné, jak skvěle se vývojáři popasovali s jednotlivými charaktery, jejichž příběhy jsou tolik podobné těm, které můžete vidět dnes a denně venku. A stejně jako v opravdovém světě, tak i zde si k některým z nich najdete cestu hned a k jiným třeba nikdy.

Velice chválím i to, jak se každá postava chová, když připlouvá k mostu Everdoor. Jejich reakce a myšlenky vedou k příjemným úvahám nad vlastní existencí a přinášejí tak velice zvláštní atmosféru, která na vás dýchne i přes malou obrazovku Switche.

Finální moment loučení je pak natolik silný, že jsem se párkrát ani já sama neubránila slzám. Po jejichž odeznění ale přišel příjemný pocit smíření a klidu.

SVĚT, KTERÝ NENÍ SNADNÉ OPUSTIT

Těžko říci, jestli za to může povedený akvarelový vizuál nebo kouzelná hudba – ale snad i díky nim si Spiritfarer najde velmi rychle cestu k vašemu srdci. Jakmile navíc pochopíte, že nemusíte nikam spěchat, že vám nezalité květiny neuschnou a nenakrmené zvíře neumře, objevíte opravdové kouzlo celé hry.

Mnohem méně budete řešit sesbírané úkoly a mnohem více se necháte unést na vlně přítomného okamžiku. Začnete si vychutnávat rybaření u východu slunce, občas se necháte strhnout divokou bouří a při bádání na moři naleznete místa, která vám dost možná ulehčí postup v další fázi hry.

A když už si začnete myslet, že tomu přicházíte na kloub, hra skončí. Stejně jak to bývá ve skutečném životě…

SHRNUTÍ

Spiritfarer je hra nabitá neuvěřitelnou atmosférou, která vás dokáže v mžiku přenést do úplně jiného světa. Světa, kde neexistuje čas.

Běžnému hráči tady mohou chybět výzvy a zádrhely, protože ty tady jednoduše nenajdete. Spiritfarer vás za nic netrestá, nemá za cíl frustrovat nebo šířit depresi. Naopak. Snaží se ve vás probudit lásku k přítomnému okamžiku a přinést klid do života, v kterém tak často zapomínáme naslouchat jeden druhému.

Jakmile však přistoupíte na to, že hry nemusí být pouze o sbírání trofejí, zjistíte, že je Spiritfarer poklad, který má „tady a teď“ svou nedocenitelnou hodnotu.

HODNOCENÍ: 9/10
  • Vývojáři: Thunder Lotus Games
  • Vydavatel: Thunder Lotus Games
  • Žánr: Adventura, Manažerský simulátor
  • Datum vydání: 18.8.2020
  • Platformy: PS4/Pro, Xbox One/X, Nintendo Switch, PC, Stadia