Recenze: Control

Taky jste se jako malí dívali na Akta X a hltali každý příběh? Vyvolávali jste duchy a chodili do sklepa v tiché víře, že objevíte něco nadpřirozeného? V tom případě patříte ke stejným bláznům, jako jsem já! Mimo jiné to také znamená, že se pro vás Control stane jakousi malou dětskou satisfakcí a neuvěřitelně zábavným herním zážitkem!


"Maybe I'll Never Understand. Maybe I Don't Need To" - Jesse Faden

Akční adventura od Remedy Entertainment se rozhodla nalákat na starý lidský neduh, zvědavost. Autoři proto vytvořili svět, v kterém se prolínají reality, zhmotňují paranormální jevy a oživují nebezpečné předměty, jako například gumová kachnička.

Zároveň do něj nasadili agenty Federálního úřadu (Federal Bureau of Control), umístili je do Nejstaršího domu (Oldest House) alias centra všeho dění a nechali je všemu šéfovat. A kdyby pánové v černých oblecích dělali svou práci pořádně, měl by Control zcela odlišný příběh, což se, naštěstí pro nás, nestalo…

CO SE POVEDLO

  • Poutavě naservírovaný příběh, který vás bude bavit odhalovat
  • Prostředí, z kterého vývojáři vymáčkli, co se dalo
  • Zábavné akční sekvence, co se jen tak neomrzí
  • Funkční fyzika, s kterou je radost pracovat
  • Kreativní vedlejší mise
  • Celou hru projdete bez jediného bugu

CO SE NEPOVEDLO

  • Nešťastně řešená mapa
  • Poměrně chudá rozmanitost nepřátel

CONTROL NA NIC NEČEKÁ

Opravdu. Během prvních minut se jako Jesse ocitnete v kanceláři ředitele, který leží na koberci s prostřelenou hlavou a zbraní vedle sebe. Po jejím uchopení se věci dají rychle do pohybu – stanete se novým ředitelem Nejstaršího domu, který je v zajetí paranormální entity Hiss, prostřílíte se prvními nepřáteli a tak nějak se celou dobu budete snažit přijít na to, co se kolem vás děje. No, a aby toho nebylo málo, ještě se v tom chaosu budete pídit po svém dlouho ztraceném bratrovi Dylanovi.

K tomu, abyste pochopili základní dějovou linku, nebudete muset nijak zvlášť namáhat mozkové buňky, ale jen ti, co se rozhodnou Control pořádně projít a hledat nevyznačená místa na mapě, dostanou maximálně nabitý příběh. Ten je ve hře vyprávěn pomocí poházených dokumentů a natočených zvukových či audiovizuálních nahrávek. Na své si v tomto ohledu přijdou nejvíc hráči se sklonem ke sběratelství, i když času na čtení mít moc nebudou. Například já jsem si všechny poctivě nasbírané dokumenty v klidu vychutnala až po prvním průchodu.

AKČNÍ PASÁŽE STOJÍ OPRAVDU ZA TO

Jak už jsem v předchozí pasáži trochu naznačila, moc času na odpočinek vám Control nedá. Hra stojí primárně na akci, která je svižná, zábavná a neuvěřitelně podmanivá.

PROSTŘEDÍ S FUNKČNÍ FYZIKOU

První radost budete mít ze hry ve chvíli, kdy vám dojde, že takřka vše, co se kolem vás nachází, můžete zničit. A díky celkem dost povedené fyzice vám každá demolice bude připadat naprosto kouzelná! Ať už vztáhnete svou telekinetickou (viz dále v textu) ruku na odpadkový koš, automat s nápoji či holou zeď, vždy se k vám dostane přesně to, po čem vaše mysl touží.

PARANORMÁLNÍ ZBRAŇ

Zbraň, kterou jako Jesse Faden vlastníte po náhle zemřelém řediteli organizace, není tak úplně obyčejná.

I když na začátku máte pouze průměrnou pistoli, získáte časem možnost její funkce měnit a maximálně přizpůsobit nepřátelům, kteří se proti vám postaví. S jedním typem upgradu dostanete k dispozici menší kulomet, s dalším zase granátomet nebo odstřelovačku bomb. Netuším sice, jak to měli jiní hráči, ale na to, že Control nabízí pět různých modifikací, já si našla cestu ke dvěma, které mi vystačily napříč celou hrou.

ZAJÍMAVÍ, LEČ NE MOC CHYTŘÍ NEPŘÁTELÉ

Nepřátelé v podobě Hiss stoupenců na vás zpočátku budou působit velkolepě. Už jen jejich grandiózní příchod, kdy se snesou z nebe pomocí červených paprsků, stojí opravdu za to. Po čase vám ale dojde, že jsou jejich kapacity vyčerpány a že se musíte konfrontovat se sedmi typy nepřátel v časovém horizontu cca 25 hodin (bez DLC). Vůbec by proto nevadilo, kdyby mohl Control nabídnout další potvory a úkazy, na kterých by si hráč mohl zkoušet nové kombinace a taktické postupy.

Na druhou stranu ale musím uznat, že i když plejáda nepřátel není kdovíjak pestrá, na pocitu ze hry se nic nemění a průchod hrou je o to svižnější.

SCHOPNOSTI, KTERÉ VÁS BUDE BAVIT KOMBINOVAT

Nadpřirozené schopnosti Jesse jsou jedním slovem úžasné. Většinu z nich si aktivujete v rámci řešení vedlejších úkolů, na které narazíte v případě, že budete Nejstarší dům poctivě prozkoumávat.

O telekinezi řeč už byla, ale co takový kamenný štít, levitace nebo ovládnutí mysli nepřátel? To všechno a mnohem víc vám Control dodá v plně funkční podobě, která se navíc se získanými zkušenostními body rozvíjí a dále modifikuje.

Svou pochvalu si navíc zaslouží i parádní propojení zbraně a Jesseiných nadpřirozených schopností. Velice rychle si najdete svůj herní styl a překonáte i na první pohled pořádně proradné bossy!

ŠPIČKOVÁ HRATELNOST BEZ ZBYTEČNÝCH ZÁSEKŮ

Control je jedna z mála her, které budete hrát upřímně rádi. Savy jsou umístěny přesně tam, kde mají být, takže podaří-li se vám umřít někde uprostřed cesty, probudíte se v tom nejbližším bodě bez znovu respawnutých nepřátel a tempo neztratíte ani ve chvíli, kdy přijde čas na puzzle.

Logických hádanek není ve hře mnoho, nejsou nijak zvlášť obtížné a jsou spíš příjemným zpestřením než záležitostí, u které byste si chtěli vyrvat všechny vlasy. Podle mě navíc hezky souzní s prostředím, což ještě více umocňuje pocit, že vše, na co ve hře Control narazíte, tam svým způsobem patří (ano, a to i za předpokladu, že otevřete WC a najdete tam vstup do jiné dimenze).

A teď pozor! Hra nedisponuje žádnými bugy, což se vidí už jen opravdu ojediněle. Hlavní postava se vám nikde neseká, nemáte problém vyřešit jakýkoli úkol, a dokonce se vám nestane, že by, nedejbože, spadla!

MAPA JEN PRO JEDINCE S FOTOGRAFICKOU PAMĚTÍ

Abych herní počin od Remedy pouze nechválila, i Control má jeden detail, kvůli kterému mi dohrání zabralo mnohem víc času, než bylo původně v plánu. Ano, řeč je o mapě.

Ta na první pohled působí naprosto v pořádku, ale jakmile se po rozlehlých místnostech Nejstaršího domu rozhodnete slídit, velmi záhy narazíte na zamčené místnosti, ke kterým nebudete mít dostatečný přístup, nebo nebudete disponovat schopností, která by jej umožnila. To by nebylo tak zlé, bohužel i když na tato místa narazíte, do mapy se nijak neoznačí, takže velmi rychle zapomenete, kde vlastně byla. Poměrně častokrát se vám tak může stát, že vám mapa nabídne na první pohled jasný průchod, který však nebudete moci využít.

A když k tomu ještě připočtete mou klasickou dezorientaci v prostoru, musí vám být jasné, že jsem Control pod 25 hodin v žádném případě nedohrála.

SHRNUTÍ

Control je neuvěřitelně skvělá hra, která snad musí bavit naprosto každého! V jejím čele stojí pořádná nálož akčních sekvencí, díky kterým může hráč na sto procent využít své nadpřirozené schopnosti a šikovnou zbraň. Logické hádanky nijak neodvádějí od akce a velice dobře fungují v zasazeném prostředí. O něco méně suproví jsou trochu stereotypní nepřátelé a nešťastná mapa, která vás při troše nepozornosti dokáže hezky potrápit.

Blažený dojem dotváří parání mysteriózní atmosféra a příběh, díky kterému vás bude bavit prozkoumávat nevyznačené oblasti a hledat příběhové souvislosti.

PS: Závěrem malé doporučení pro všechny hráče, kteří, stejně jako já, touží po platinové trofeji na konzoli. Ty Board Countermeasures plňte v průběhu příběhu! A ne jako já, hlupák, až po jeho skončení. Věřte, že si tak ušetříte mnoho starostí! 😀

HODNOCENÍ: 9/10
  • Vývojáři: Remedy Entertainment
  • Vydavatel: 505 games
  • Žánr: Akční adventura, Thirt-person shooter
  • Datum vydání: 27. 7. 2019
  • Platformy: PS4/PS5, Xbox One/Series X/S, PC, Nintendo Switch