Recenze: Sackboy: A Big Adventure

Taky vám občas schází ta část dětství, kdy jste vzali do ruky kolíčky na prádlo, deku a naběračku z kuchyně, během pěti minut vypíchli naprosto precizní kostým záporáka a spolu s otevřením dveří od pokoje vstoupili do vlastního vyfantazírovaného světa? Tak neklesejte na mysli, protože hadráček ze hry Sackboy: A Big Adventure vám přišel na pomoc!


„Fantasy is hardly an escape from reality. It’s a way of understanding it.“ – Lloyd Alexander

Sackboy: A Big Adventure je ulítlá skákačka, za kterou stojí britské studio Sumo Digital. Hadrový panáček je se Sony spojen snad už od dob PlayStation 3, a tak jej není problém brát jako jejich pomyslného maskota. Což i trochu podporuje fakt, že byl Sackboy jednou z prvních her, kterou jste si mohli zahrát exkluzivně na konzoli PS5.

Příběh prošitého panáčka není kdovíjak složitý. V podstatě si žijete svůj pohádkový život v Nápadosvětě do té doby, než jej přepadne záporák se šíleným výrazem ve tváři a hrdě vás seznámí se svým zlotřilým plánem zničit svět fantazie a nahradit jej strachem a nočními můrami. Vy a vaši přátelé jste pak prakticky jediní hrdinové, kteří mohou Vexův záludný plán překazit. Pokud to však se záchranou myslíte opravdu vážně, zadarmo to rozhodně nebude!

CO SE POVEDLO:

  • originálně navržený svět, kde se kreativitou nešetří
  • kooperativní režim až pro čtyři hráče
  • parádní soundtrack, který místy skvěle sedí
  • zábavné situace, skryté levely a neustálá překvapení
  • česká lokalizace formou titulků

CO SE NEPOVEDLO:

  • nemožnost hrát hru on-line
  • absolutně nevyvážená obtížnost
  • hraní v coopu je špatně navržené a odfláknuté
  • hra na konci přesluhuje, ztrácí tempo a je otravná
  • opravdové kooperační prvky najdete jen v několika úrovních

ZÁBAVNÝ SVĚT PŘEKYPUJÍCÍ KREATIVITOU

O vývojářích ze Sumo Digital se ví, že umí vytvářet neuvěřitelně fantaskní podívanou a Sackboy je toho jen dalším důkazem. Během svého putování za záchranou světa vám hra představí pět planet s různorodou tematikou. V jednom světě prozkoumáte vysoko položené hory, v dalším zase hlubiny oceánu nebo poznáte rozmanitost nekonečného vesmíru.

Každá lokace působí opravdu krásně, živě a nápaditě. Což je skvělé, protože se stále jedná „pouze“ o skákačku, jejíž pestrost ve vás neustále podněcuje touhu podívat se dál a zjistit, kam až vývojáři ve svých fantaziích mohli zajít.

VYŘÁDÍ SE KAŽDÝ NADŠENEC DO KOSTÝMŮ

Co by to bylo za hru ze světa LittleBig Planet, kdybyste neměli možnost svého hadráčka navléct do šílených kostýmů, že? Ale nebojte! Sackboy vám velice rychle otevře dveře do Zom Zomova obchodu, kde si budete moci pořídit speciální tematické oblečení či emoty. Osobně se mi také líbí, jak do hry připlouvají stále nové sety, například na sebe můžete hodit oblečení ve stylu Aloy z Horizonu nebo Drake z Uncharted! Jednotlivé kusy navíc můžete mezi sebou libovolně kombinovat a bavit se už jen tím, jak bizarně vypadáte.

PRIMITIVNÍ OBTÍŽNOST… VÁŽNĚ?

Vezmu-li v potaz, že hru budou hrát děti nebo přátelé na párty, chápu, že bude jejich zážitek radostný a skrz naskrz pozitivní. Problém totiž nastane až v případě, že tu veselou oponu odhrnete a podíváte se, co je za ní.

Dáte-li na doporučení jiných herních žurnalistů, kteří tvrdí, že je hra ideální na coop, a budete chtít ze hry vytěžit vše na sto procent (takhle to dopadne, když se spojí vaše OCD s OCD vašeho nejlepšího kamaráda), endorfiny z vašeho těla prchnou a nahradí je frustrace s občasnou dávkou depresivních záškubů.

Sackboy: A Big Adventure není v žádném případě primitivní, pokud se rozhodnete postavit všem výzvám. Hra vám totiž v jednom levelu rozdává body s rychlostí reklamních letáčků množících se v poštovní schránce, aby v tom druhém utnula vše, a vy měli co dělat, abyste i přes nasbírané předměty, kompletně vybité protivníky a absenci smrti levelem vůbec prošli. A to bez ohledu na to, jestli jste na začátku nebo na konci příběhu.

Další zklamání ve mně vyvolávají i Zkoušky pleteného rytíře. Což je nepovinná část patnácti krátkých výzev, které spojují ty nejvíc frustrující momenty z jednotlivých úrovní. Z počátku mě tyhle malé výzvy celkem bavily a myslím, že mi i pomohly v lepší práci s hadráčkem, ale to, co přišlo po dohrání všech patnácti výzev, mě upřímně znechutilo (kvůli spoilerům nebudu vysvětlovat dále, ale ti z vás, co to hráli, nejspíš moc dobře vědí).

KOOPERACE, KDE VÁM PŘÁTELÉ BUDOU JEN PŘEKÁŽET

Nevyváženou obtížností s kritikou prošitého panáčka nekončím. To nejděsivější jsem si pro vás nechala na konec!

Ačkoli hra nabízí kooperativní režim až pro čtyři hráče, rozhodně nemůžu napsat, že bych ji v multiplayeru doporučila. Až příliš okatě jde zde vidět, že vývojáři kooperační prvky cílili výhradně na pár levelů a i v těch je otázka, co si vůbec mysleli.

Hadráci si velice často navzájem překážejí, při skákání do sebe vrážejí a kazí si vzájemný postup hrou, neustále jeden druhému poskakují po hlavě, což může vypadat komicky, ale určitě ne ve chvíli, kdy potřebujete skočit z místa na místo a hlava vašeho parťáka vás vystřelí pryč z plošinky, díky čemuž zemřete. Opravdu protivné jsou také chvíle, kdy víte, že musíte pasáž zvládnout postupně a kamera vzdáleného hadráka úplně smaže z obrazovky.

Výsledkem jsou tak stovky úplně zbytečných smrtí a nekonečné opakování úrovní, které v singleplayeru zvládnete projet s kočkou na hlavě a prstem v majonéze.

SHRNUTÍ:

Sackboy: A Big Adventure vypadá zpočátku jako roztomilá holčička s mašlí ve vlasech, v které se bez nadsázky skrývá monstrum. Nádherně navržený svět se chlubí barvami, neuvěřitelným množstvím kreativních „udělátek“ a skvěle zakomponovanou hudbou, která vás nutí vrtět se do rytmu. Jakmile však proniknete do hry jako takové, velice brzy zjistíte, že ji tvůrci v žádném případě nedotáhli do konce.

Z kooperace se stává během mžiku noční můra, protože do sebe hadráci naráží, neumí se chytit jeden přes druhého, nechtěné skákání po hlavě je protivné a o tom, jak se chová kamera, ze slušnosti pomlčím, neboť bych musela sáhnout do slovníku ryze neslušných slov. Vrcholem všeho je pak absolutně nevyvážená obtížnost. Hra vám totiž v jednom levelu rozdává body s rychlostí reklamních letáčků množících se v poštovní schránce, aby v tom druhém utnula vše, a vy měli co dělat, abyste i přes nasbírané předměty, kompletně vybité protivníky a absenci smrti levelem vůbec prošli.

Jasně, pokud vám bude jedno, jak každou úroveň zvládnete, a zapnete si hru jednou za čas s přáteli, aby nebyla nuda, bude se vám hra líbit. Vyhrnete-li si však rukávy a se svým nejlepším kamarádem budete chtít ze hry vyždímat vše na maximum, budete zklamaní (a váš parťák dost pravděpodobně bude chtít vyhodit ovladač z okna – true story).   

HODNOCENÍ: 5/10
  • Vývojáři: Sumo Digital
  • Vydavatel: Sony Interactive Entertainment
  • Žánr: 3D plošinovka
  • Datum vydání: 19. 11. 2020
  • Platformy: PS4/PS5, PC