Kolikrát jsme v průběhu našeho života pronesli větu, jak bychom se chtěli vrátit do dětských let. Poměrně dost často ale zapomínáme na úzkosti a strachy, které jsou pro dětství tolik typické. Jako například stres vyvolaný nepříjemným učitelem při zkoušení nebo noční děsy. Že si už nic z toho nevybavujete? V tom případě přišel čas na Little Nightmares II!
Po velkém úspěchu hry Little Nightmares dospěli švédští vývojáři Tarsier Studios k závěru, že si fanoušci zaslouží pokračování. Vzali proto hlavní postavu Mona (známého z DLC), hodili jej doprostřed strašidelného lesa a podstrčili mu myšlenku, že by se měl vydat k nebezpečně vyhlížející televizní věži. A aby se v tom lese úplně neztratil, dali mu místo kompasu hlavní hrdinku prvního příběhu, Six.
CO SE POVEDLO
- působivý design, který má stále co nabídnout
- výborný zvukový podkres, který dodává příběhu správný šmrnc
- kapitola odehrávající se v nemocnici a škole
CO SE NEPOVEDLO
- kamera, která místy kazí hladký postup hrou
- zvláštně neurčitý příběh, kterému by se hodilo pár not navíc
- chybí tísnivá a nervy drásající atmosféra
NOČNÍ MŮRY, NA KTERÉ SI VZPOMENE ASI KAŽDÝ
Little Nightmares II přináší volné pokračování DLC prvního dílu. Na druhou stranu, pokud jste datadisk nehráli (nebo jako v mém případě, zapomněli, že odehráli), vůbec vám to v pochopení děje nebude vadit.
Nový příběh nabízí hned od první scény naprosto parádně zpracovaný vizuál, který je natolik specifický, že si jej nelze splést s něčím jiným. Prostředí je vymyšlené do posledního detailu a tak, pokud zrovna nebudete muset bezhlavě utíkat, není problém v jedné části obrazovky zůstat i nepatřičně víc času, než by bylo potřeba. Mnohdy vás navíc hra za pečlivé procházení odmění achievementem, díky čemuž budete mít pocit, že netropíte nic zbytečného.
Velice dobře fungují kapitoly, v kterých se dostanete do spárů šílené učitelky nebo morbidně obézního doktora. Některé obrazce jako by navíc identicky kopírovaly dávné noční můry, o které v průběhu dětství nebyla nikdy nouze. A tak část, kde se po vás natahuje až nepříjemně dlouhý krk paní učitelky, opravdu působí jistou míru zažívacích nevolností. Totéž platí i pro prostředí nemocnice, kdy v absolutní tmě pracujete s tenkým kuželem světla své baterky a snažíte se znehybnit figuríny (něco podobně povedeného jsme mohli vidět už u hry Creaks).
Nápadů má Little Nightmares II mnohem víc, ale kvůli nevyzrazování děje o nich pomlčíme. Rozhodně ale nepomlčíme o tom, že i skvělé myšlenky dokážou narazit, když jim ve většině případů chybí atmosféra.
SPÍŠ AKČNÍ NEŽ STRAŠIDELNÉ
Tvůrcům z Tarsier Games nemůžeme mít v žádném případě za zlé, že chtěli hru posunout a nabídnout hráčům něco nového. Otázkou však zůstává, proč se rozhodli zatlačit původní atmosféru do pozadí a místo toho ji nahradit větší mírou akčních sekvencí.
Mono totiž není oproti Six žádný otloukánek a umí si své místo na zemi vydobýt pomocí sekyry. Sám o sobě není akční prvek špatný a my bychom mu byli do jisté míry nakloněni. Bohužel spolu s ním upadá i strašidelná atmosféra, pečlivá volba schovávaček a tolik typický pocit bezbrannosti.
Pomyslnou hororovou tečku tomu přidává i fakt, že akční scény nejsou dobře nastavené, a proto se neobejdete bez zbytečného a několikanásobného umírání.
ZLOBIVÁ KAMERA A TĚŽKOPÁDNÉ OVLÁDÁNÍ
Pokračování Little Nightmares od vás nevyžaduje žádnou míru kreativity, vlastně naopak. Stejně jako v předchozím dílu, i zde je vše přesně nalinkované a jakákoli vzpoura se trestá načtením posledního saveu. Na tomto principu není všehovšudy nic špatného, problém však nastává ve chvíli, kdy si uvědomíte, že načítací obrazovku vidíte hlavně proto, že vám kamera neposkytla plnou podporu.
Jakmile je totiž třeba něco správně načasovat, zamířit nebo někde přeskočit, kamera vám není schopna nabídnout plnou hloubku scény a vy tak kolikrát praštíte do něčeho jiného nebo skočíte jinam, než jste si mysleli. Nic dobrého nepřidává ani ovládání, které je těžkopádné a hráči nenabízí téměř žádnou odezvu.
Části, které budete kvůli špatnému game designu opakovat, se dost rychle zprotiví a budou vám připadat frustrující. Časté načítaní checkpointů má za následek i rozbíjení už tak pokulhávající atmosféry, z níž se vytrácí strach, který je nahrazen cholerickou zlostí.
SHRNUTÍ
Little Nightmares II v sobě nese perfektně zvládnuté grafické zpracování, v kterém by člověk mohl strávit mnohem víc než jen pět hodin čisté herní doby. Na ruku mu jdou i zvukové efekty a hudba, která příjemně rozvíjí melodii prvního dílu. Tím ale jeho podobnost s jedničkou končí, což je velká škoda.
Zapomenout tak musíme na tísnivou atmosféru, pečlivě volené kroky a jistou míru bezmoci.
Little Nightmares II totiž mnohem víc hraje na akční notu, na kterou však v žádném případě není nastavena kamera a ovládání. Výsledkem je tak zbytečné umírání a opakování sekvencí, kde i patnáct vteřin působí jako celá věčnost.
HODNOCENÍ: 7/10
- Vývojáři: Supermassive Games, Tarsier Studios
- Vydavatel: Bandai Namco Games
- Žánr: Hororová plošinovka
- Původní datum vydání: 9. 12. 2020
- Datum vydání: 11. 2. 2021
- Platformy: PS4/PS5, Xbox One/Series X/S, PC, Nintendo Switch