Recenze: Creaks

Domov je pro mnohé z nás místem, kde stačí zamknout dveře, schovat se pod peřinu a myslet si, že na nás za takových okolností nemůže vykouknout žádné nečekané překvapení. Co když se ale za tolik známými zvuky praskající televize, vrčící lednice nebo odlepující tapety skrývá vchod do úplně nového světa, který doslova vybízí ke svému prozkoumání?


Kluci z Amanita Games to tentokrát vzali hezky od podlahy. Rozhodli se totiž vytvořit „strašidelnou“ adventuru, která hráči velmi dobře připomíná jeho (polo)zapomenuté dětské strachy a nepříjemný pocit úzkosti, který umí vyvolat jedině tma.

CO SE POVEDLO

  • Ukázkový hudební podkres, který skvěle reaguje na prostředí
  • Nádherné výtvarné zpracování

CO SE NEPOVEDLO

  • Absence jakékoli nápovědy
  • Občas špatně viditelná tlačítka a žebříky
  • Hádanky založené na stejném principu po čase trochu nudí
  • Poměrně dost krátká hrací doba

CESTA DO HLUBIN DĚTSKÉ FANTAZIE

Hra Creaks začíná v pokoji mladého studenta, kterého od učení neustále vyrušují podivné zvuky. Jeho touha rušivé elementy odstranit jej však nakonec zavede do světa, který je od toho našeho oddělen pořádně dlouhým žebříkem.

Po jeho zdolání bude vašim úkolem prozkoumat tajuplná místa, postavit se celé řadě logických hádanek a přijít na způsob, jak se bezpečně vrátit do svého domova.

TAK TROCHU JINÁ AMANITA

Ačkoli mohou být fanoušci Amanita Games trochu zaskočeni novým přístupem k ovládání, já tento krok hodnotím velmi pozitivně.

Snad poprvé v historii studia máte totiž hlavní postavu plně ve svých rukách. Díky svému jednoduchému zpracování se však nemusíte bát komplikovaného ovládání. Naopak! V podstatě si vystačíte s jedním tlačítkem pro pohyb a dalším pro interakci s předměty!

Za sebe mohu navíc napsat, že jsem celou hru projela na Switchi a byla jsem naprosto spokojená.

Další změna se pak koná u celkového přístupu ke hře. Creaks není žádná „point and click“ adventura a v žádném případě tady nenajdete inventář.

V rámci průzkumu nového světa a snaze přijít na kloub tomu, co se v něm děje, objevujete místnosti, v jejichž průchodu vám brání logické hádanky. Ty jsou samozřejmě s postupem hrou záludnější a sem tam nabízí i vtipné řešení, u kterého si nevěřícně plácnete dlaní na čelo.

HRA SVĚTLA & STÍNU, DOSLOVA

Jak jsem se již zmínila na předchozích řádcích, základem hry Creaks je řada za sebou jdoucích logických hádanek. V praxi to znamená, že se s vaší postavou potřebujete dostat z bodu A do bodu B, přičemž k překonání této vzdálenosti vám vždy brání nepřátelské entity, které vás v případě objevení bez milosti sprovodí ze světa živých, abyste si celou scénu dali hezky od začátku.

Ačkoli se během hraní seznámíte hned se čtyřmi typy nepřátel, ve výsledku na ně pokaždé stačí ve správnou chvíli posvítit lampičkou, abyste se s klidným krokem dostali tam, kam potřebujete.

Na první pohled zajímavému nápadu, tak nějak ve výsledku chybí kreativita, která se neobjeví ani se zvyšující obtížností. A co víc, nepotěší ani závěr. Rádoby akční finále nepřináší žádnou výzvu a rozhodně ho nemohu považovat za vyvrcholení celé herní doby.

Opravdovou zábavu nakonec přináší objevování schovaných obrazů, které v sobě ukrývají povedené minihry. Na pár minut se tak zhostíte role šmírujícího vetřelce, rybičky přeskakující obruče nebo pěvkyně toužící po skandujícím publiku.

HLAVNÍ PRIM HRAJE VIZUÁL A HUDBA

Další pochvalu si Amanita Games rozhodně zaslouží za výtvarné zpracování a hudební doprovod.

POCTIVÉ VÝTVARNÉ ZPRACOVÁNÍ

Vizuál hry je jedním slovem dechberoucí a jde vidět, že si na něm autoři dali pekelně záležet. Poctivá ruční práce vypadá skvěle a nabízí tolik detailů, že jen při pozorování jednotlivých scén můžete velmi snadno zapomenout na čas. Kouzlu všemu navíc dodává i působivě rozpohybované prostředí, které podněcuje pocit uvěřitelnosti a touhy prozkoumávat další lokace.

Pochvalu si autoři zaslouží i za to, jak se v rámci řešení hádanek vypořádali s vizuálem nepřátelských entit. Ty totiž při kontaktu se světlem změní svou podobu, díky čemuž se například z hrůzostrašného stínu stane obyčejně vyhlížející věšák.

Na tomto malém detailu jde vidět, že tvůrci nad hrou poctivě přemýšleli a vše, co do hry vložili dává dohromady perfektní smysl.

SKVOSTNÝ HUDEBNÍ DOPROVOD

Působivá grafika by však nefungovala, kdyby za ní nestál perfektně uchopený hudební doprovod. Ten se line v příjemné hlasitosti celou hrou a nabývá na síle ve chvíli, kdy se rozhodnete utišit svůj krok a plánovat další postup.

Úspěch si však neodnáší pouze skvostný soundtrack, ale i doprovodné zvuky. Ty perfektně sedí k vizuálním předlohám, kterým jednoznačně dodávají duši a sem tam i humorný nádech.

SHRNUTÍ

Creaks není v žádném případě špatná hra. Její hlavní předností je nádherně zpracovaný vizuál a hudba, která dodává Creaks duši. Zároveň je třeba ocenit i kreativitu v podobě miniher, které jsou zábavným a velmi vítaným zpestřením.

O něco méně dobře si už ale vedou logické hádanky, na kterých je celá hra postavena a místy chaotické prostředí, v kterém je nejtěžší úkol objevit tlačítko. Neuškodila by ani nápověda pro nezkušené hráče a trochu delší hrací doba.

HODNOCENÍ: 6/10

  • Vývojáři: Amanita Games
  • Vydavatel: Amanita Games
  • Žánr: „Hororová“ adventura
  • Datum vydání: 10.7.2020
  • Platformy: PS4/Pro, Xbox One/X, Nintendo Switch, PC, iPadOS, iOS