Je všudypřítomný. Nikam se před ním neschováme. Pracuje, když spíme, chodíme nebo jen sedíme a koukáme do tmy. V každém momentě naší existence je tu a podle svých výpočtů nás předurčuje k tomu, co uděláme. Mozek dokáže zadělat na opravdu vydatné peklo, ale pokud zachováte klid, dokážete zachránit všechny…všechny z motelu Desert Dream ve hře As Dusk Falls.
"Sometimes in life, you have to make a selfish decision and do what's best for you." - Saquon Barkley
As Dusk Falls mapuje primárně život dvou rodin. V prvním případě se jedná o bratry Holtnovy, kteří ujíždějí po loupeži v domě místního šerifa. V druhém pak sleduje rodinu Walkerových, kteří v důsledku stěhování projíždějí Arizonou. Poháněni každý vlastním životem, problémy a myšlenkami na sebe narazí v motelu Desert Dream na kraji silnice.
Tam se také setkají i s majitelkou Joyce a místním kutilem Paulem. A ačkoli se zprvu zdá, že by vše mohlo proběhnout v relativním klidu, situace se brzy vystupňuje do takové míry, že všem přítomným začne jít o život. Na vás pak bude díky intuici a úspěšně zvládnutým quick-time eventům, abyste svým postavám pomohli zvládnout tíživá rozhodnutí a ony tak dostaly možnost pokračovat (třeba i lépe) ve svém dosavadním životě.
CO SE POVEDLO
- možnost hrát ve více hráčích
- volby se dají celkem logicky odvodit
- hodnocení na konci každé kapitoly
- styl vyprávění příběhu, který se otevírá po kouskách
- překlad titulků do češtiny
CO SE NEPOVEDLO
- quick-time eventy zvládnete i poslepu
- hraní na gamepadu
- část, ve které se snažíte vyhrát v šipkách
- nemožnost přeskočit hrané scény ani po dohrání hry
KDYŽ MÁ ROZHODNUTÍ OPRAVDOVOU VÁHU
Ne vždy je podmínkou, aby rozhodnutí, která ve hře učiníte, měla na příběh větší vliv (příkladem budiž The Walking Dead, pamatujete?), a proto mě upřímně potěšilo, když jsem zjistila, že tady jde postavám při špatném zacházení opravdu o krk (většina vám může celkem rychle zemřít). Hra vás navíc nutí k volbám poměrně často a vy tak máte pocit, že v životě každé postavy máte co na práci.
Kde už se As Dusk Falls trochu ztrácí, jsou samotné volby, u kterých nemusíte dvakrát dlouho přemýšlet. Situace se v každé scéně dá velice snadno identifikovat a jako hráč si s přehledem domyslíte, jak může děj po odkliknutí reakce pokračovat. Snad jen dvakrát během hraní se mi stalo, že bych se u něčeho pozastavila a netušila, kam bude příběh utíkat.
TOHLE POVÍDÁNÍ NENÍ PRO KAŽDÉHO
As Dusk Falls není extrémně akční, nemá kdovíjak těžkou atmosféru, a i když se v něm řeší složitá témata, nebudete z ní mít mrazení v zátylku jako v případě Detroit: Become Human. Tahle hra je ze života a připomíná jej až do takové míry, že může být pro hráče nudná.
Ačkoli je příběh z dnešního pohledu možná až příliš obyčejný, neznamená to, že by byl špatný! Dialogy jsou příjemně napsané, postavy mají motivace, kterým dokážete porozumět, a věřím, že pro méně zkušené hráče může být děj v jistých momentech i překvapující.
RISKANTNÍ VIZUÁL
Jestliže jsem v rámci vyprávění utrousila zmínku o průměrnosti, tak u vizuálního zpracování se vývojáři rozhodli předvést své maximální kreativní úsilí. Zkombinovali proto 2D grafiku a hodili ji do 3D světa. A tady u mě trochu narazili. Každý pohyb je totiž vytvářen sérií za sebou jdoucích statických „fotek“ s nepříjemně rozmazaným efektem. Sice bych řekla, že vítám každou snahu po originalitě a osobitém sebevyjádření (u Poldy jsem s tímhle nikdy problém neměla), v případě As Dusk Falls jsem se s grafikou nesžila.
QUICK-TIME EVENTY S PRSTEM V NOSE
Velkou pochvalu si As Dusk Falls neodnese ani v případě quick-time eventů. Ty sice doopravdy pomáhají k tomu, abyste nedostali do prstů na myši křeč, ale jsou absolutně k ničemu. Vývojáři je tam zakomponovali pravděpodobně proto, že to odkoukali z jiných her stejného žánru, ale trochu zapomněli jejich význam.
Během šarvátek, útěků či úhybů se vám nemůže stát, že byste udělali jakoukoli chybu. Eventy zůstávají stále stejné, aniž by se měnila jejich dynamika či pokyny, a tak i v potenciálně napjaté situaci budete řešit vše s chladnou hlavou – hra vám totiž vždy nabídne neuvěřitelné množství času na reakci. Což je podle mě škoda a trochu to kazí herní zážitek.
HRA PRO CELOU RODINU
V téhle fázi čtení by vám už mělo být jasné, že As Dusk Falls není kdovíjak náročná hra. Naprosto s přehledem ji zvládne odehrát i dítě s nešikovnými rodiči, kteří se na hry koukají skrz prsty. No, a když ne pro rodinu, tak minimálně s přáteli, protože As Dusk Falls má možnost hrát až osm hráčů.
Reakce na multiplayer jsou navíc poměrně pozitivní, a tak věřím, že je to právě tenhle aspekt, který může s výsledným hodnocením hráčů dosti zamávat. Já osobně ho teprve hodlám vyzkoušet, takže v této části odskočím a vyjádřím se dodatečně.
SHRNUTÍ:
As Dusk Falls je příjemným zpestřením na poli interaktivních filmů, kterých je obecně velice málo. Svůj příběh má postavený na obyčejných lidských dramatech, které se pro moderního hráče mohou (nemusí) zdát trochu nudné. To však neznamená, že by hra jako taková byla špatná. Dialogy spolu s dabingem jsou ukázkou kvalitní práce, chování postav je povětšinou pochopitelné a každé vaše rozhodnutí na sebe dříve či později upozorní.
Mnohem hůř si už vede grafické zpracování a quick-time eventy, které zvládne i člověk, co nikdy nepoužil myš či gamepad. Nešikovný je podle mě i fakt, že ačkoli se vám po dohrání hry otevře možnost načtení jakékoli části příběhu, vždy si budete muset vyslechnout celý dialog a přehrát scény od začátku do konce – hra vám totiž nedovolí tyto pasáže přetočit.
I přes těchto pár drobností jsem si As Dusk Falls ale užila a celkem se těším na to, až vyzkouším verzi v multiplayeru.
HODNOCENÍ: 7/10
- Vývojáři: INTERIOR/NIGHT
- Vydavatel: Xbox Game Studios
- Žánr: Interaktivní film
- Datum vydání: 19. 7. 2022
- Platformy: Xbox One/Series X/S, PC